Termékek Menü
0
   

A parfümökről

A parfüm története

Világunkban minden dolog sajátos szaggal rendelkezik. A szagokat az emberi agy – már ha az adott szag számára kellemes – illatként, pozitív dologként értékeli, és szinte önkéntelenül is hajlamos azokat emlékképekkel társítani. Gondoljunk csak például a frissen mosott ruhára, vagy a barackra.
A parfüm tulajdonképpen nem más, mint illatkombináció, mely éppen a lehetséges  összetevők iszonyú nagy száma miatt millió és millió variációban előállítható.
Hogy miért és hogyan alakult ki a mai parfümipar? Ennek megértéséhez kanyarodjunk kicsit vissza a kezdetekhez.
Az ókori egyiptomiak már előszeretettel illatosították magukat a természetben megtalálható anyagokkal, szívesen használták ezt valamely tulajdonságuk kihangsúlyozására, például ha egy leány a szűzies mivoltát akarta hangsúlyozni, liliommal illatosította magát.
Érdekes módon a perzsáknál nem is annyira személyes tulajdonságaikat szerették volna kihangsúlyozni az illatokkal, hanem inkább társadalmi-politikai szerepüket emelték ki velük. A görögöknél és a rómaiaknál tekintetek először „művészet”ként az illatosításra, itt kezdtek el először nagyobb mennyiségben gyártani kezdetleges parfümöket.. A régészek a közelmúltban fedeztek fel egy Kr.e.2000 éves parfümgyárat Cipruson. Ez a gyár például alapvető illatanyagként a koriandert, a mirtuszt, a levendulát és a rozmaringot használta.
A parfüm lassan az egész világon elterjedt, 1190ben kezdték el kereskedelmi mennyiségben is előállítani – természetesen Párizsban, majd lassan a parfümgyártás hatalmas iparággá fejlődött.
Az első időkben kenőcsöket, állati zsírokat használtak úgymond vivőanyagként, manapság inkább a kívánt illatanyagokat alkohollal keverve hozzák forgalomba.

 

Aromaforrások

Míg régen a természetes illóolajok voltak túlsúlyban, manapság leginkább szintetikus illatanyagokat használnak. Ezek természetesen, mivel nagy mennyiségben előállíthatóak, jóval olcsóbbak, mint a természetes anyagok.  Manapság is találunk parfümgyártókat, melyek természetes anyagokat használnak, ám ezeknek a gyáraknak a termékei jóval drágábbak, mint a szintetikus alapanyagokat használó gyártók termékei.

A szintetikus anyagok mellett szól még az is, hogy sok alapanyag szintetikus módon való előállítása jóval környezettudatosabb, nem kell állatokat „bántani” értük: gondoljunk csak a pézsmára, vagy az ámbrára.
A parfümöket a bennük felhasznált anyagok koncentrációja alapján soroljuk különböző kategóriákba. Minden gyártó saját maga szabja meg a pontos összetételt/koncentrációt, de az alapvető szabályok mindenhol érvényesek.

Lássuk a kategóriákat

•    Parfümeszencia, illateszencia koncentrációja 20-40%
Ez a legdrágább az összes kombináció közül, ebben található meg a legnagyobb arányban illatanyag. Illata akár napokig is érezhető, bánjunk vele csínján, mikor használjuk!

•    Parfüm (EDP, azaz Eau de Parfum), illateszencia koncentrációja 10-20%
Az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb parfüm-koncentráció.Illata akár 24 órán keresztül is érezhető, egész napi használatra kiválóan alkalmas.

•    Kölni (EDT, azaz Eau de Toilette), illateszencia koncentrációja 8-10%
Közepesen magas parfümolaj koncentrációt takar, illata órákon át tart, könnyed parfümfajta, melyet inkább kimondottan alkalmakra ajánlunk.

•    Kölnivíz (EDC, azaz Eau de Cologne), illateszencia koncentrációja 3-8%
Viszonylag alacsony koncentrációt jelöl az EDC megjelölés, Magyarországon erre a fajtára sokáig az „okolon” elnevezést használták. Az Eau de Cologne eredetileg egyébként önálló parfümmárka volt.

Pár szót ejtsünk még a férfi parfümökről. Ne gondoljuk hogy a férfi parfümök kevésbé jelentősségteljesek, mint női társaik! A nők szaglása általában kifinomultabb, mint a férfiaké, így nagyon fontos, hogy a kiszemelt férfi ne csak a szemnek legyen kellemes…
Gyakori férfi-parfüm alapanyagok:
Fűszeres illatok: a fahéj,a gyönbér, a tömjén és a mirha illata a leghidegebb éjjelen is felpezsdít. Eze az illatok sok nőben a meghittség érzetét keltik – a meghittségtől meg már csak egy ugrás az erotika. A fahéjat már régóta afrodiziákumként kezelik, és ebben nem csak az íze, de az illata is közrejátszik.
Citrusok: a citrusfélék illata adja meg a férfiaknak legjobban az ún. „out of the bush” jellegzetességet, melyet sok nő igen vonzónak talál.
„Tiszta” illatok: ezek az illatok azok, melyek emlékeztetnek a szappanra, a samponra, ezek az illatok a nőkből nyugalmat váltanak ki szinte azonnal, viselőjüket megbízhatónak, becsületesnek látják önkéntelenül is.
Pézsma: a pézsma egyértelműen szexuális hatást vált ki a nőkből. állatias, erős illat, viselőjüket szexivé, érzékivé varázsolja.
„Földes” illatok: ide tartozik például a szantálfa, a pacsuli és a rózsafa, ezeket gyakran a férfiassággal azonosítják a nők.